
Het is een speciale ministeriële commissie onder leiding van premier Schoof niet gelukt om binnen de beloofde tijd een plan van aanpak te presenteren voor de stikstofcrisis. In plaats van eind maart komt de stikstof-groep, bestaande uit twaalf bewindslieden, later in het voorjaar met “de eerste contouren” van een plan, zo schrijft minister Wiersma van Landbouw aan de Tweede Kamer.
De premier riep in januari vanwege het “urgente probleem” een aparte kopgroep van het kabinet in het leven om een “doorbraak te forceren” in het al zes jaar slepende stikstofdossier. Deze commissie, Economie en Natuurherstel genoemd, moest van Schoof met “man en macht” aan de slag, omdat Nederland “op slot” dreigde te vallen.
Boeren, bedrijven en bouwmaatschappijen kunnen namelijk nauwelijks meer stikstofvergunningen aanvragen, omdat er al te veel stikstof is uitgestoten. En dit heeft grote gevolgen voor de woningbouw, de aanleg van grote infrastructurele projecten en de Nederlandse economie. Afgelopen week bleek dat 244.000 woningen tot 2030 niet gebouwd kunnen worden omdat daarvoor geen vergunningen worden afgegeven.
Minister Wiersma zegt dat de aanpak van stikstof “hoge prioriteit” heeft en dat het kabinet “in volle vaart” bezig is. De minister schetst drie fases: een inventarisatiefase, een clusterfase en een besluitvormingsfase. De inventarisatiefase is volgens haar bijna afgerond en rond de voorjaarsnota moeten die contouren worden bekendgemaakt.
De commissie vindt het belangrijk om “alle mogelijkheden te verkennen”, schrijft Wiersma. Er is met medeoverheden en diverse branche- en belangenorganisaties gepraat en er zijn twee Catshuissessies geweest. De volgende staat in april gepland.
De stikstofcrisis is de afgelopen tijd groter geworden door twee gerechtelijke uitspraken. De Haagse rechtbank zei in januari dat de overheid meer moet doen om natuurschade in beschermde natuurgebieden te voorkomen. En een maand eerder haalde de Raad van State een streep door het zogenoemd ‘intern salderen’, een geitenpaadje om toch te kunnen bouwen zonder de juiste stikstofvergunning.