Ministerie zet krimpplan Schiphol in november door, ondanks Europese kritiek

Ministerie zet krimpplan Schiphol in november door, ondanks Europese kritiek post thumbnail image

Het kabinet wil de krimp van 500.000 naar 478.000 vluchten op Schiphol nog steeds in november van dit jaar invoeren, ondanks dat de Europese Commissie vandaag met verschillende kanttekeningen kwam op het plan. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan er met deze beslissing verder worden gegaan “met plannen om de geluidshinder rond Schiphol terug te dringen, en de rechtspositie van omwonenden te herstellen”.

Ook zal dit voor de “benodigde duidelijkheid” zorgen voor de luchtvaartsector, schrijft het ministerie.

De Europese Commissie ziet overigens geen grote bezwaren tegen de krimp van Schiphol. Ze sprak van een stap in de goede richting, maar voegde dus ook kritiekpunten toe.

Die komen voor een deel overeen met wat die sector al langere tijd aanbrengt als argumenten om helemaal geen krimp door te voeren. Een van de aandachtspunten vanuit Brussel is dat het effect van nieuwe toestellen in een vloot niet genoeg is meegenomen. Een ouder toestel maakt meer lawaai dan de nieuwste vliegtuigen.

Toekomstperspectief

Bijna een jaar na de aankondiging van de Europese procedure, is het proces nu bijna afgerond. Niet elke partij is helemaal tevreden met het besluit vanuit Brussel. In een gezamenlijk verklaring uiten Greenpeace, Natuur en Milieu, Milieudefensie en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland hun zorgen voor de omwonenden van Schiphol.

“Het is een noodzakelijke eerste stap, maar dat is niet voldoende om de geluidsoverlast van Schiphol ook echt te verminderen en de gezondheid van omwonenden voldoende te beschermen. Daarvoor is als volgende stap een krimp nodig naar 440.000 en daarna naar maximaal 250.000”, zegt Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.

Schiphol: door met eigen maatregelen

De luchthaven zelf schrijft in een reactie aan de NOS dat zij vooral een goede balans met de omgeving wil, waarbij het doorlopen van deze Europese procedure een belangrijke stap is. “Wij vertrouwen erop dat het ministerie deze punten voortvarend oppakt, zodat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt voor de omwonenden en de sector. Als Schiphol gaan wij ondertussen onverminderd door met onze eigen maatregelen, zoals het stimuleren van de inzet van stillere vliegtuigen via onze havengelden”, aldus Pieter van Oord, de topman van Schiphol.

Het kabinet moet nu van de Europese Commissie kijken naar de meegegeven aandachtspunten. Dan gaat het ook om de rol van zakelijk en medisch vliegverkeer in de overlast. Ook moet het ministerie het kijken naar andere maatregelen om geluidsoverlast te verminderen, bijvoorbeeld door een andere manier van aanvliegen. Verder moet er dus in de berekening worden meegenomen dat de luchtvaartsector meer vliegt met stillere vliegtuigen.

In een reactie aan de NOS zegt KLM ook te hopen dat het ministerie eerst de aanbevelingen opvolgt voordat er beperkingen komen. “Zo behoudt de sector toekomstperspectief, terwijl we in balans met de omgeving Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld.”

Mogelijke vergelding

Of het daadwerkelijk lukt om per november van dit jaar al het aantal vluchten terug te brengen is nog maar de vraag. Het ministerie moet eerst antwoord geven op de kanttekeningen van de Europese Commissie, pas daarna kan er worden gekeken naar maatregelen. Maar de start- en landingsrechten, de zogeheten slots, moeten dan ook worden veranderd. De verdeler van die slots moet als de krimp doorgaat kijken wie welke rechten kwijtraakt.

Dat zou ervoor kunnen zorgen dat er vergelding vanuit de VS komt. Dat was vorige keer, bij de aankondiging van de snelle krimp naar 460.000 bewegingen, ook al zo. Maatschappijen als JetBlue zouden de Amerikaanse autoriteiten kunnen vragen om onze maatschappijen, zoals KLM, niet meer of minder te laten vliegen naar de VS.

KLM zelf benadrukt in een reactie dat deze nationale maatregelen direct impact hebben op de positie van KLM en Nederland. “Zeker nu de omliggende landen in Europa praten over uitbreiding van hun luchthavens. Wat je nu afbreekt, krijg je niet meer terug.”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Related Post