
Beleggers-app Bux heeft een boete van 1,6 miljoen euro opgelegd gekregen omdat het onder meer financiële influencers heeft betaald om klanten te werven. De Autoriteit Financiële Markten vindt dat Bux hiermee het het provisieverbod heeft overtreden.
Bux, dat eind 2023 door ABN Amro werd overgenomen, betaalde naast zogenoemde finfluencers ook vergelijkingswebsites. Daarnaast was een ‘vriendenprogramma’ opgezet waarmee bestaande klanten een beloning kregen als ze een nieuwe klant binnenhaalden; die moesten dan een beleggingsrekening bij Bux openen.
Zulke praktijken mogen niet bij financiële producten. Het risico is dan groot dat consumenten iets krijgen aangesmeerd dat vooral goed is voor degene die hun dit product verkoopt, en niet voor de consument.
Slecht voor vertrouwen
“Het klantbelang moet bij beleggingsondernemingen altijd centraal staan”, benadrukt AFM-bestuurder Jos Heuvelman. “Daarom past het niet om aanbrengvergoedingen te betalen aan finfluencers. Dergelijke financiële prikkels zijn onwenselijk en slecht voor het vertrouwen in de sector.”
Hoewel Bux volgens de AFM al in april 2023 is gestopt met de praktijken, dus voor de ABN-overname, krijgt het bedrijf alsnog een boete.