
Ze heeft een Grammy, staat op nummer één in de Amerikaanse hitlijsten en werkt samen met wereldsterren. Ondanks haar succes voelt de Nederlandse producer Roselilah dat haar carrière nog in de kinderschoenen staat. “Ik droom van een soloproductie in de hitlijsten.”
De 28-jarige Roshwita ‘Roselilah’ Bacha maakt al sinds haar twaalfde beats. In 2013 begon ze met het verkopen hiervan op het muziekplatform Soundcloud. “Ik zette in de titel: Koop deze beat voor 200 euro en zo begon het”, vertelt ze aan de telefoon met de NOS.
Al snel kwam haar muziek bij de Nederlandse artiest Frenna terecht en toen ging het balletje rollen. In het begin maakte Roselilah meer clubmuziek, maar ze stapte snel over naar hiphop en trap. Ze voelde dat die muziekgenres toegankelijker waren voor haar, omdat ze daar zelf ook naar luistert.
“In Nederland wordt die muziek minder snel op de radio gedraaid. Dus ik besloot me te richten op Amerika en Engeland.” De muzikant legt uit dat trap en hiphop in die landen een veel grotere markt hebben. Al snel werkte Roselilah samen met Amerikaanse rappers als Lil Durk en 21 Savage.
Haar ouders hadden wel hun bedenkingen. “Zij hadden een bepaald beeld over de muziekwereld: ‘Het is eng, rappers zijn eng en het is een mannenwereld. Jij bent een klein meisje.’ Zij waren heel beschermend over mij”, aldus Roselilah. “Maar ik heb laten zien dat ik niet over me heen laat lopen.”
In 2021 belandde ze op het nummer Familie Ties met Baby Keem en Kendrick Lamar. Ze won voor dat nummer als eerste Nederlandse vrouw een Grammy in de categorie Best Rap Performance. “Het is de gaafste samenwerking die ik tot nu toe heb gedaan”, vertelt Roselilah. “Er is langer dan een jaar aan gewerkt.”
Ze bleef regelmatig muziek naar Baby Keem sturen, het neefje van de Amerikaanse megaster Kendrick Lamar. Keem stuurde de drums van haar beat stiekem door naar Lamar, die in het grootste geheim werkte aan een nieuw project. “Ik kreeg ineens een mail van het team van Kendrick met de mededeling dat ik had meegewerkt aan zijn nieuwe album”, vertelt Roselilah. “Ik moest mijzelf even knijpen. Ik ben toen op Spotify elk nummer afgegaan totdat ik mijn naam tegenkwam.”
En daar stond haar naam in de credits van Luther. “Ik moest mezelf echt vertellen: Dit is niet fake!” Ook haar familie en vrienden konden het niet geloven toen ze haar naam zagen. “Ik heb zoveel lieve reacties gekregen.” Inmiddels staat het nummer al drie weken op nummer één in de Billboard top 100.
‘Grootste motivatie’
Ze kreeg niet altijd evenveel steun van mensen om haar heen. “Vroeger vonden sommige vrienden het maar raar dat ik muziek wilde maken. Maar dat is voor mij altijd de grootste motivatie geweest, ik wilde hun bewijzen dat ze ongelijk hadden.”
Maar je moet als muziekmaker ook kritisch naar jezelf zijn, zegt de producer. “Ik weet dat ik op dit moment nog niet goed genoeg ben om te produceren voor Beyoncé of Rihanna. Ik ben ook zeker niet de beste producer uit Nederland.” Volgens de producer moet je als artiest goed weten waar je geluid tot zijn recht komt.
Toen Lamar en SZA het nummer ook nog eens toevoegden aan het halftime-optreden van de Super Bowl vorige maand, wist ze niet wat ze hoorde. “Het gevoel dat ik had toen ik het optreden bekeek, is niet in woorden te omschrijven.”
Het optreden van Kendrick Lamer en SZA tijdens de Super Bowl:
Voorlopig stuurt Roselilah haar beats naar het buitenland vanuit haar studio in Nederland. “Maar voor een soloproductie wil ik graag echt de studio induiken met een artiest.” Haar volgende doel is namelijk de hitlijsten halen met een soloproductie. Een samenwerking met de Amerikaanse rapper Future is haar grootste droom. “Hij is een icoon van Atlanta trapmuziek, het genre waarmee ik ben opgegroeid.”
Ze hoopt vooral veel jonge meisjes te laten zien dat muziek maken helemaal niet eng is. “Van buitenaf lijkt de muziekwereld voor producers op een mannenwereld en heel technisch. Maar dat is niet zo.”
Ze benadrukt wel dat het voor vrouwelijke zangers vaak heel anders is. “Maar als producer maakt het niet uit hoe je eruitziet, zolang je muziek maar goed is.”