
De onderhandelingen over de levering van Douwe Egberts-koffie voor Jumbo en Picnic zijn voorbij. De supermarkten gaan meer betalen om de koffie weer in de schappen te krijgen.
Jumbo zegt tegen De Telegraaf dat die prijsstijging niet wordt doorberekend aan de klant. Ook Picnic gaat ‘een deel’ zelf opvangen. De prijs van koffie stijgt al maanden stevig en de supermarkten waren aanvankelijk niet bereid om de veel hogere prijzen van de leverancier te betalen.
Vanaf begin dit jaar werd er door het moederbedrijf van Douwe Egberts, JDE Peet’s, geen koffie meer geleverd aan Jumbo, Picnic en Albert Heijn. Dat leidde ertoe dat sommige schappen van de merken L’Or, Senseo, Jacobs, Douwe Egberts en theemerk Pickwick leeg bleven.
30 procent duurder
Volgens De Telegraaf gaan de twee supermarkten nu na maandenlange onderhandelingen toch akkoord met die prijzen. In sommige gevallen stijgen die tot zo’n 30 procent. Dan gaat het om de kiloprijs van koffiebonen van Douwe Egberts, die van bijna 13 euro naar bijna 17 euro gaat. Pads van Senseo worden 20 procent duurder.
Ondanks het feit dat er weer koffie geleverd gaat worden aan de supermarkten, uit de topman van Jumbo uit in de krant zijn zorgen over de hoge prijzen voor consumenten. Volgens hem staat de koopkracht van Nederlanders onder druk.
Gezinnen die meer betalen voor een A-merk zouden minder overhouden voor de rest van de boodschappen, zegt Picnic-oprichter Michiel Muller. Volgens hem gaat de online supermarkt er “alles aan gaat doen” om dat te voorkomen.
Albert Heijn is het nog niet eens geworden met JDE Peet’s. Zij zijn nog in overleg met de leverancier.